IDFA en corruptie: de keuze van TI

Anne Scheltema BeduinAankondigingen, Evenementen, Extern nieuws, Internationaal, Media, Nationaal, News, Nieuws, Uncategorized

Amsterdam, 19 november 2014 – Vandaag start het International Documentary Filmfestival Amsterdam (IDFA). Tot 30 november 2014 zijn de ruim 250 “creatieve documentaires” – bedoeld om de kijker ertoe brengen na te denken, te discussiëren en vragen te stellen – in Amsterdam in verschillende bioscopen te aanschouwen.

IDFA is in 1988 opgericht om de documentairecultuur nationaal en internationaal te stimuleren. Sindsdien is IDFA uitgegroeid tot het grootste documentaire filmfestival ter wereld. Met meer dan 200.000 bezoeken per jaar speelt IDFA een belangrijke rol in zowel het Nederlandse als internationale cultuurlandschap.

Ook dit jaar zijn er weer documentaires die betrekking hebben op corruptie. Een van de belangrijkste is CITIZENFOUR, het derde deel van de trilogie van Laura Poitras over het Amerika van ná 11 september 2001. In CITIZENFOUR doet Poitras verslag van haar ontmoetingen met klokkenluider Edward Snowden. Gisteren verscheen in Volkskrant in uitgebreid interview met Poitras, dat u hier kunt lezen: IDFA CitizenFour. Haar eerdere documentaires gingen over de oorlog in Irak (My Country, My Country (2006)) en Guantanamo Bay (The Oath (2010)). CITIZENFOUR krijgt een 8,3 op IMDb.

Helaas is deze film tijdens IDFA uitverkocht, maar na IDFA zullen we ongetwijfeld meer horen over CITIZENFOUR.

Voor een kijkje in de situatie in andere landen zijn er de documentaires Chameleon, over de onderzoeksjournalist Anas Aremeyaw Anas, die onder het motto van “Naming, shaming and jailing” misstanden en misdrijven in Ghana – o.a. gerelateerd aan corruptie – aan het licht brengt. De documentaire Gulabi Gang, gaat over de organisatie Gulabi Gang, die bestaat uit vrouwen die onrecht tegen vrouwen en onaanraakbaren in India aan de kaak stelt en voorlichting geeft om hen weerbaarder te maken. Magic Words (to Break a Spell) neemt ons mee naar Nicaragua, waar het Managua-meer een metafoor vormt voor de vervuilde, corrupte en corrumperende staat. Over Rusland gaan de docu’s Olya’s Love, Raiders en Putin is Back. The Shore Break gaat over de Wildkust, een van de meest onderontwikkelde gebieden in Zuid-Afrika.

Voor deze documentaires zijn nog kaarten te krijgen.

Dichter bij huis speelt The State-Mafia Pact, waarin het pact tussen de Italiaanse staat en de maffia op theatrale wijze wordt weergegeven. Feit en fictie lopen door elkaar en schetsen samen een complexe werkelijkheid, waarbij satire en ironie de toon zetten.

Dan is er The Forecaster, over de Amerikaan Martin Armstrong, die met voorspellingen over aandelencrises of valutaproblemen veel geld een machtige klantenkring opbouwt voor zijn bedrijf Princeton Economics International. In 1999 staat de FBI bij hem op de stoep en belandt hij uiteindelijk op verdenking van fraude en samenzwering in de gevangenis, zonder dat er ooit een gerechtelijke uitspraak is gedaan.

Voor deze documentaires zijn nog kaarten te krijgen.

Verder is er nog Silenced, een spannende documentaire over drie prominente Amerikaanse klokkenluiders, die hun levens radicaal zagen veranderen toen ze misstanden bij geheime diensten en overheid naar buiten brachten. De consequenties rangeerden van het isoleren van de ‘verklikkers’ tot ontslag, financiële uitkleding en zelfs berechting en gevangenschap. Silenced krijgt een 7,6 op IMDb.

Voor deze documentaire zijn nog kaarten te krijgen.

Tot slot de documentaire 1971, over de illegale surveillancepraktijken van de FBI op de redacties van de media in de VS. 1971 krijgt een 7,5 op IMDb.

Voor deze documentaire zijn nog kaarten te krijgen.