Kristalprijs beloont transparantie jaarverslagen

Lotte RooijendijkFeature, Media, Nationaal, News, Nieuws

Amsterdam, 19 november 2015 – Vandaag zal voor de vijfde keer de Kristalprijs worden uitgereikt aan het Nederlandse bedrijf dat het beste verslag heeft gegeven van hun maatschappelijke impact in het jaarverslag. De prijs wordt sinds 2010 uitgereikt om transparantie over de maatschappelijke impact van bedrijven te vergroten. De Kristalprijs is een initiatief van het Ministerie van Economische Zaken en de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA). Dit jaar zijn de drie genomineerden AkzoNobel, Philips en Unilever. Van de 485 grootste bedrijven van Nederland scoren zij het beste. 

De winnaar verdient de eer, aandacht en erkenning voor de transparantie van het jaarverslag. Het doel is bedrijven te stimuleren zo veel mogelijk te spreken over de impact die zij hebben op de maatschappij in hun jaarverslag. Onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen is dat bedrijven er open over zijn.

De prijs wordt toegekend op basis van onderzoek uitgevoerd door de accountants van EY aan de hand van een lijst criteria. Er wordt alleen gewerkt met openbaar beschikbare informatie. Dit jaar is er met extra aandacht gekeken naar de relevantie van de informatie. Bedrijven moeten niet zomaar alles uitgebreid in het jaarverslag zetten; ze moeten aandacht hebben voor de onderwerpen op een beknopte manier. Informatie moet niet ondersneeuwen. Uit de drie genomineerden kiest een jury van drie personen een winnaar.

Transparantie over de maatschappelijke impact van bedrijven wordt ook steeds vaker gevraagd door belanghebbenden, zoals aandeelhouders. Door open en duidelijk te zijn kunnen stakeholders beter zien welke afwegingen een bedrijf maakt en het bedrijf hierop aanspreken. Transparantie creëert de mogelijkheid tot dialoog. Dit kan vervolgens leiden tot een verandering in het beleid. Dat een bedrijf slecht scoort op het gebied van transparantie wil uiteraard niet zeggen dat het bedrijf slecht scoort op maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Eerdere edities van de prijs werden gewonnen door KPN, Philips, NS en tweemaal door DSM. Vorig jaar ging NS met de prijs aan de haal omdat het bedrijf de enige was die in geld uitdrukt wat de impact van de bedrijfsactiviteiten is op het milieu en de maatschappij. De prijs zal donderdag 19 november 2015 worden uitgereikt in Sociëteit Nieuwspoort in Den Haag.

UPDATE: AkzoNobel wint Kristalprijs

Op 19 november 2015 kreeg AkzoNobel De Kristal 2015 uitgereikt. De drie genomineerden AkzoNobel, Philips en Unilever gingen nek aan nek. AkzoNobel sleepte uiteindelijk de prijs in de wacht door een innovatieve vorm van verslaglegging te combineren met openheid over negatieve effecten van de bedrijfsvoering.