ing

ING moet opnieuw betalen voor frauderende klant

Kirsten van LooAlgemeen, Extern nieuws, Feature, Fraude, Nationaal

Utrecht, 18 juni 2020 – ING moet van de rechter een schadeclaim betalen aan webwinkel Tom, omdat het niet voldoende heeft gedaan om te voorkomen dat Tom het slachtoffer werd van een frauderende klant. Samen met een vergelijkbare uitspraak van vorig jaar zou de uitspraak kunnen leiden tot meer schadeclaims tegen banken.

ING moet €32.000 van de geleden schade vergoeden, ook al is webwinkel Tom geen klant van de bank. De financieel manager van Tom boekte maandenlang voor tienduizenden euro’s over van zijn werkgever naar zijn ING-rekening.

Frauderende financieel manager

Tom, een uitbater van onder meer webwinkels met babyspullen en sportartikelen, spande de zaak aan tegen ING. De financieel manager gebruikte onder meer fictieve facturen van leveranciers en verduisterde zo bijna €200.000 in 2017.

Bij ING signaleerden ze al snel dat deze overboekingen verdacht waren. Maar pas toen het Openbaar Ministerie (OM) ING om informatie vroeg, startte de bank zelf een onderzoek naar de transacties. Bij dat onderzoek nam de bank genoegen met het schriftelijke antwoord van de financieel manager dat hij zich een tijd had bezig gehouden met kansspelen.

Volgens de rechter had de bank vanaf het moment dat het OM om informatie vroeg voortvarender moeten optreden en de rekening moeten blokkeren. De bedragen die de manager vanaf die datum nog overboekte kunnen daarom op ING worden verhaald. Omdat Tom zelf ook alerter had kunnen zijn op de fraude, betaalt ING 60% van de schade.

De financieel manager is in januari 2018 opgepakt door justitie. ING had de rekening nog niet geblokkeerd maar intussen wel meer onderzoek gedaan, nadat het OM nog drie keer had aangeklopt voor informatie.

Meer integriteitscontrole verwacht van banken

De uitspraak staat niet op zichzelf. Een jaar geleden, in mei 2019, bepaalde het gerechtshof ook al dat ING sportkledingketen Foot Locker ruim 500.000 euro moest betalen omdat de bank niet snel genoeg in actie kwam toen het bedrijf slachtoffer werd van fraude. De fraudeur wist hierbij Foot Locker te overtuigen dat zijn ING-rekening het nieuwe rekeningnummer van koeriersdienst UPS was en wist zo ruim 1,9 miljoen euro te verduisteren. De bank zou door automatische waarschuwingen hebben geweten van de ongebruikelijke transacties op de bankrekening. Toch greep de bank pas weken later in, toen de oplichter het geld al had weggesluisd.

De uitspraak is ook in lijn met de toenemende aandacht voor de verantwoordelijkheid die banken hebben om financieel-economische criminaliteit te bestrijden. Zo zijn de afgelopen jaren verschillende banken door De Nederlandsche Bank op de vingers getikt vanwege hun falende integriteitscontrole. ING trof in 2018 al een recordschikking van 775 miljoen euro.

Transparency International Nederland brengt u elke werkweek Nederlands en internationaal nieuws over corruptiebestrijding, integriteit en transparantie. TI-NL wil een overzichtelijk en toegankelijk medium zijn, vrij van advertenties en betaalmuren. Om dit mogelijk te maken bouwen wij op de steun van onze lezers. Leest u onze stukken met interesse? Overweeg dan om vandaag een donatie te doen.