grondverkoop

OM onderzoekt omstreden grondverkoop NS wegens mogelijke omkoping

Lotte RooijendijkAlgemeen, Corruptie, Feature, Nationaal, Nieuws, Omkoping

Amsterdam, 18 januari 2019 – Het Openbaar Ministerie onderzoekt of er bij een omstreden grondverkoop in 2014 van vervoersbedrijf NS aan vastgoedondernemers sprake was van omkoping. “We onderzoeken of één verdachte mogelijk twee partijen heeft gediend zonder dit te melden”, bevestigt een woordvoerder van het functioneel parket.

In dat geval zou er sprake zijn van niet-ambtelijke corruptie, oftewel het aannemen of betalen van steekpenningen. Het onderzoek richt zich op twee betrokken vastgoedhandelaren. Ze zijn nog niet officieel in staat van beschuldiging gesteld. Het vervoersbedrijf NS is geen verdachte in het onderzoek, benadrukt justitie.

De omstreden grondverkoop

In 2010 en 2014 zou de NS grote hoeveelheden versnipperde grond langs de spoorlijnen hebben verkocht aan twee vastgoedbedrijven: RailSide en Bakkhe Vastgoed. Voordat NS de grond verkocht aan de twee vastgoedondernemers, bood het vervoersbedrijf de grond ter verkoop aan ProRail aan, maar die was in de veronderstelling dat de stukken grond nutteloos waren.

Bij de omstreden gronddeal zou NS hebben afgesproken met de ondernemers dat zij niets hoefden te betalen voor de grond en zelfs geld toe kregen, maar ze hadden wel een onderhoudsplicht. De vermoedens van het OM zijn nu een van de vastgoedondernemers die nauw betrokken was bij de eerste deal in 2010, ook betrokken is geweest en advies heeft gegeven bij de tweede deal. De tweede vastgoedondernemer zou in dat geval met voorkennis – ofwel niet-ambtelijke omkoping – de aanbesteding in 2014 hebben gewonnen. “We onderzoeken of er sprake is geweest van voorkennis”, aldus de woordvoerder van het functioneel parket.

De grondverkopen aan de vastgoedondernemers voor praktisch nul euro zijn omstreden, omdat spoorbeheerder ProRail de stukken grond later weer voor veel geld moest terugkopen. ProRail bleek de grond later toch nodig te hebben voor spoorwegovergangen, bruggen en anti-zelfmoordhekken. De twee vastgoedhandelaren zouden vervolgens in hebben gespeeld op de noodzaak van ProRail. Bij de eerste deal in 2017 zou vastgoedhandelaar RailSide 18 miljoen euro hebben gekregen voor de stroken langs het spoor en bij de tweede deal in 2018 betaalde ProRail 15 miljoen euro aan Bakkhe Vastgoed.